کد مطلب:193229 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:43

مراد از نعیم در فرمایش خدا: «پس در آن روز (همه ی شما) از نعمتهایی...» چیست؟
محمد بن السائب كلبی گوید: هنگامی كه امام صادق - علیه السلام - وارد عراق شد، در (شهر) حیره اجلال نزول فرمود آنجا ابوحنیفه بر او وارد شد، و سؤالاتی از آن حضرت نموده، و از جمله سؤالاتی كه كرد این بود؛ كه گفت: فدایت شوم؛ امر به معروف چیست؟

حضرت فرمود: ای ابوحنیفه؛ معروف در میان اهل آسمان همان معروف در میان اهل زمین است و او امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب - علیه السلام - است.

گفت: فدایت شوم؛ منكر چیست؟

حضرت فرمود: منكر آن دو نفرند كه او (علی - علیه السلام -) را ظلم و ستم كردند، و حق او را غصب كردند، و مردم را بر او جری كردند.

عرض كردم: مگر امر به معروف و نهی از منكر غیر از این است كه مردی را در



[ صفحه 268]



حال ارتكاب معصیت خدا ببینی و او را نهی كنی؟

حضرت صادق - علیه السلام - فرمود: این امر به معروف نیست و نهی از منكر نیز نیست، بلكه این خیری است كه انجام داده است.

ابوحنیفه گوید: مرا خبر ده - فدایت شوم - از معنی و تفسیر قول خدای عزوجل: (ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم) [1] «سپس در آن روز (همه ی شما از نعمتهایی كه داشته اید بازپرسی خواهید شد».

حضرت فرمود: تفسیر آن نزد شما چیست؟

گفت: امنیت راه، و سلامتی بدن، و قوت حاضر.

حضرت فرمود: ای ابوحنیفه؛ اگر خدا روز قیامت تو را توقیف نماید تا اینكه از تو در ارتباط با هر خوراكی كه خورده ای، و هر آبی كه آشامیده ای بپرسد حتما وقوف و توقیف تو به طول خواهد انجامید.

ابوحنیفه گفت: پس نعیم چیست فدایت شوم؟

حضرت فرمود: نعیم ما هستیم كه خداوند مردم را به وسیله ی ما از گمراهی نجات داد، و به وسیله ی ما جهل و نادانی آنان را به علم و دانش و بینش مبدل ساخت.

ابوحنیفه گفت: فدایت شوم؛ چگونه قرآن همیشه تازه و جدید است؟

فرمود: برای اینكه قرآن برای زمانی دون زمانی قرار داده نشده است، تا اینكه روزها او را كهنه كنند، و اگر چنین بود به طور مسلم قرآن پیش از فنای جهان فانی می شد. [2] .


[1] سوره ي تكاثر آيه ي 8.

[2] كنز الفوائد: 491، بحارالأنوار: ج 24 ص 58 ح 23.